Raya Diversin alkulähteillä Rayan saarella

Olimme edellispäivänä saapuneet paahtavan kuumaan Phuketiin, jossa yövyimme ensimmäisen yön. Hymylihakset herkillä ajattelimme tulevaa viikkoamme Koh Racha Yailla, joka myös Raya Yain saarena tunnetaan. Pakkasimme sukelluskamppeita päällimmäisiksi kasseihimme, etsimme vedenpitävän kassin käden ulottuville, ja lähdimme hotelliaamiaisen jälkeen odottelemaan minibussikyytiä kohti Chalongin satamaa, jossa on myös Raya Diversin Phuketin toimisto. Ehdin minibussia odotellessa neulomaan muutaman rivin Takaisin Pintaan -elokuvan sukeltajille lupaamiani sukellushenkisiä Jacques Cousteau -pipoja. Sain muutaman kummastelevan katseen siinä tikutellessani menemään, mutta hei, mun neulominen herättää julkisilla paikoilla niin usein hilpeyttä, että ei tunnu missään. Olin varautunut, ja valinnut bambuiset puikot, niin ei kinnannut tai hiostanut, vaikka lämpotila oli lähellä 35 astetta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuva : Mikko Viertola (pallokala)

Chalongiin päästessämme kävimme vielä hoitamassa muutaman käytännön asian Rayan toimistolla. Oli hauska huomata, miten sukelluspiireissä on porukka niin samanhenkistä. Tulimme heti ihan loistavasti juttuun toimistoporukan kanssa. Niin, ja olihan siellä käytännön asioiden hoitamisen lisäksi tehtävä shoppailuakin. Olen lukenut Asenne surf co.:n toiminnasta netistä ja seuraankin heitä Instagramissa. Kun huomasin, että toimistolla on myynnissä heidän paitojaan, ostin heti siltä istumalta pari paitaa, jotka sopivat ihan loistavasti kuukauden kestävään reissuumme, ja kohta koittavaan Suomen kesään. Mies osti saman yrityksen bambuisilla sangoilla, ja todella päheällä säilytyskotelolla varustetut aurinkolasit. Shoppailujen ja asioiden hoidon jälkeen olikin aika siirtyä kohti satamaa, jossa nousimme speedboatin kyytiin kohti Raya Yain saarta.

Kuva : Mikko Viertola

Heti ensi töiksemme suuntasimme Raya Diversin Raya Yain toimistolle, jossa sovittiin heti seuraavalle päivälle ensimmäiset sukellukset. Meidän sukelluksistamme reissulla vastannut dive instructor Tatu tarjosi heti ensimmäiselle illalle pimeäsukellusta, mutta vasta näin kotona meidät on vallannut valtava harmitus siitä, että ekana iltana jänistimme tarjouksesta, ja se olisi ollut ainoa mahdollinen ilta, sillä muina iltoina virtaukset olivat ensikertalaisille liian kovat pimeäsukellukseen.

Parhaat palat matkapäiväkirjasta kertonevat oleellisen:

4.4.16
Rayan saari on paratiisi maan päällä. Meidän hotellin puoleinen ranta eli Siam Bay on tosi rauhallinen, ainoa miinus klo 9 tulevat kiinalaiset (joita on PALJON), mutta ne onneks lähtee klo 15. Huone oli hieno ja suihkusta tulee lämmintä vettä paineella, wow! Tää on siis toinen päivä Rayalla. Mies koki meduusan koston, kun ei uskonut että ne polttaa, kun Egyptissä ei kuulemma polta. Ei nössö uskaltanut pissata kätensä päälle. Racha seafood-ravintolasta sai onneks viinietikkaa, joka auttaa siihen kuulemma kans. Klo 15 lähetään ekalle dyykille, mua jännittää ihan sikana.

5.4.16
Ollaan menty tää päivä NUKU – SYÖ – SUKELLA – LEPÄÄ -kaavalla. Käytiin tänään semmosella coolilla hylyllä. MUSTA ON NYT TULLUT SUKELTAJA! Osaan jo tosi hyvin, enkä olis kurssilla voinut uskoa miten rauhallisesti nykyään sukellan. Haluan vaan koko ajan lisää, mä jaksaisin mennä veteen vaikka heti uudestaan, vaihtais vaan pullon ja taas menoks. Illalla sain jonkun ihmeellisen paniikkikohtauksen, vaikka en oo kun kerran elämässäni sellaista saanut. Avasin kaakaon ja menin pihalle istuun. Alko huimata. Pelästyin sitä ja menin sängylle makaamaan jalat ylös. Sit kävin kerran oksentamassa, mies otti kainaloon ja käytettiin mun 1,5gb paikallisen liittymän netistä puoli gigaa siihen, et kuunneltiin nauhalla olevat salkkarit, ja sit kaikki oli ennallaan. Onneks mulla oli oma ensihoitaja mukana. Mikä lie paniikki. Kai mä pelkäsin et nyt oon saanu jonkun mahapöpön. Nyt editoin sukellustrailerin ja sit meen nukkuun. Öitä!

6.4.16
Juteltiin hotellin altaalla pitkä tovi brittipariskunnan kanssa, jotka kehui vuolaasti Malediivejä. Tuntevat Rayaburin omistajan. Nukuin päikkärit ja nyt ootellaan ruokaa. 15.30 päästään taas pinnan alle. Ai että, mä rakastan sukeltamista täällä. Rayan väki ja kanssasukeltaja Mikko on ihan parasta, ihan sellanen fiilis, kun ne olis vaan meidän hyviä kavereita. Seuraavalla sivulle terkut meidän ”jengiltä” kun tultiin after-dive istuun iltaa toimiston ulkopuolelle. (Ne terkut jäävät vain mun matkapäiväkirjaan, mutta voin kertoa, että nämä muistot haluan säilyttää aina).

7.4.16
Tänään mentiin aamusta lonkkarilla (pitkähäntävene) sukeltaan. Oli NIIN hienoa! Oltiin aika pitkään 18 metrissä. Vilu tuli kyllä. Mies kuvas meidän ”goprolla”. Illalla käytiin Kon Kare baylla snorklaamassa. Tatulla loppu tänään hommat ja se lähti Phuketiin. Mekin lähetään huomenna. Ikävä tulee.

Viimeisenä päivänä meillä oli suuri kunnia tutustua Raya Diversin perustajiin ja yritystä pyörittäviin ihmisiin. Parhaiten paikalla olleista Raya Diversin ihmisistä jäi mieleen suuri tarinamies Jani Mäkinen, joka on toinen Raya Diversin omistajista. Me sukelsimme koko viikon ns. Raya Diversin lipun alla tietämättä sen kummemmin firman tarinaa. Moni asia näkikin uuden valon, kun kuulin mistä yritys on saanut alkunsa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuva : Mikko Viertola (kivikala)

Elettiin vuotta 2000, kun saarella asunut Garry pyöritti saarella Jungle Bungalows -nimistä majoitusyritystä. Janne Miikkulainen, yksi Raya Diversin omistajista ja hallituksen puheenjohtaja vietti myös talveaan Raya Yailla, ja he alkoivat yhdessä pyörittää sukellusfirmaa. Lopulta he päättivät perustaa kokonaisen sukelluskeskuksen. Tässä vaiheessa Mäkisen Jani hyppäsi kuvioihin mukaan. Näin Raya Divers oli saanut alkunsa Raya Yain saarella. Garry lopetti vuonna 2012.

Jani Mäkinen ei ollut tätä ennen koskaan käynyt Thaimaassa, eikä sukeltanut. Hän opetteli sukeltamaan Thaimaassa. Hänen äitinsä oli vakaasti sitä mieltä, että kouluun olisi mentävä, mutta Jani uskoi Raya Diversiin ja jäi sille tielle. Sillä tiellä hän on edelleen.

Saarella ei silloin ollut juuri mitään. Kuvioissa oli kolme nälkäistä miestä, jotka halusivat kasvattaa ja kehittää yritystä mahdollisimman oikeaan suuntaan. He pistivät rahansa yhteen, ja ostivat näillä rahoilla neljät sukellusvarusteet. He ostivat myös machetet, joilla tehtiin tilaa teltoille, joissa he asuivat ensimmäisen vuoden. WC ja suihku rakennettiin, mutta muuten miehet asuivat lähinnä teltoissa keskellä viidakkoa. Mielestäni tämä kertoo todellisesta sitoutumisesta ja omistautumisesta, ihan uskomatonta. Viimein, kun saatiin hieman lisää rahaa, niillä teetettiin Raya Diversille ensimmäinen kyltti. Raha ei riittänyt edes aamupalaan, koska he halusivat niin paljon panostaa yritykseen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Thaimaa on ennen ollut länkkäreiden suhteen vaikea paikka. Garyn avulla he pääsivät hieman tutuiksi paikallisten kanssa, koska hän oli asunut saarella pidempään. Miehet painoivat päivästä toiseen pitkää työpäivää. Se työmoraali on Raya Diversilla myös tänä päivänä. Ne hommat on tehtävä, mitä on tehtävä, mutta sen jälkeen ei tarvitse esittää tekevänsä töitä. Töitä tehdään, kun töitä on, ja ne tehdään kunnolla. Piste.

Kivikalan käsimerkki

Sana uudesta sukelluskeskuksesta lähti leviämään suusta-suuhun-tekniikalla suurilta osin. Asiakkaita alkoi tulemaan pikku hiljaa. Nettiä ei ollut, ja tekstiviestin lähettäminenkin onnistui ainoastaan yhden tietyn kukkulan päältä. 2003 yritys alkoi saamaan hieman tuloja, ja he tekivät ensimmäisen sopimuksen mm. Aurinkomatkojen kanssa. Asiakkaat olivat todella tyytyväisiä. Samoihin aikoihin avattiin toimipisteet Krabille ja Phuketiin. Omia sukellusvarusteita saatiin hankittua lisää.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tuli joulukuu vuonna 2004. Tsunami. Raya Divers menetti sukellisvarusteita Rayan saarella ja Khao Lakissa. Vakuutus ei korvannut mitään, joten kaikki työ oli tehtävä alusta alkaen uudelleen. Janne Miikkulainen ja muu henkilökunta tekivät hurjasti töitä Khao Lakissa, jossa he keräsivät esimerkiksi nimilistoja turvassa olevista ihmisistä muiden auttamistöiden lisäksi. Rayan saarella onneksi monet saatiin kuitenkin pelastettua, eikä mittavia henkilövahinkoja päässyt luojan kiitos syntymään. Rayan saarella menehtyi yksi tyttö. Tsunamin jälkeinen mediahuomio teki Raya Diversista ns. vakavasti otettavan yrityksen, jopa ilmiön, koska he huolehtivat ihmisten turvallisuudesta monissa eri paikoissa ja tekivät kaikkensa, jotta vahingot saataisiin minimoitua, eikä uusia vahinkoja enää syntyisi. Jos haluat lukea lisää Tsunamin aikaisista tapahtumista, suosittelen lukemaan tämän artikkelin Hämeen Sanomista

Divemaster Oskari

Se ei jäänyt meiltä huomaamatta, että Raya Diversin keskuudessa vallitsee erityinen me-henki. Yrityksessä on rento meininki, mutta turvallisuus ja työt on etusijalla. Tsunamin jälkeen meni muutama vuosi, ennen kuin yritys pääsi takaisin jaloilleen, jonka jälkeen firma kasvoikin melko isoksi.

Dive instructor Tatu

Muistatteko TV-ohjelma Suuri seikkalu? Jani Mäkinen on häärinyt myös sen takana. Kuin myös Elämystaikureissa ja erilaisissa stunttitapahtumissa. Hän on siis ollut todellakin monessa mukana. Raya Divers on hoitanut myös Martina ja Hengenpelastajat -realityn turvasukellukset, sekä suunnitellut ohjelmassa toteutetut tehtävät. Sanomattakin on selvää, että he pitivät myös huolta yleisestä turvallisuudesta koko ohjelman kuvauksen ajan. Myös realitysarja-Paratiisi on kuvattu Phuketissa ja Rayan saarella.

Hotellimme Rayaburin uima-allas

Meillä oli upea viikko Rayan saarella. Voin lämpimästi suositella sitä kaikille! Myös muita vesiaktiviteetteja, kuten SUP-lautailua ja snorklausta on tarjolla näissä upeissa maisemissa. Jos haluatte lukea saaresta tarkemmin, suosittelen lukemaan Pingviinimatkat-blogista kattavan esittelyn Rayan saaresta. Sukellukset meille tarjosi blogiyhteistyönä Raya Divers.

13 kommenttia artikkeliin ”Raya Diversin alkulähteillä Rayan saarella

1. Raya Diversilla on kyllä hyvä meininki, edelleen muistelen hymyssäsuin oman OWD:n suoritusta Raya Yailla syksyllä 2008! ❤ Pääsispä joskus takaisin. Ihana postaus ja upeet kuvat, niin sun kuin Mikonkin!

2. Oi Raya Diversiin kyllä liittyy paljon upeita muistoja mullakin! 2011 tammikuussa suoritin mun ekan sukelluskurssin loppuun niiden kanssa Khao Lakissa ja oli kyllä mahtavaa! Toivottavasti pääsen vielä uudestaan heidän kanssa pinnan alle. Nyt on muutaman päivän päästä päämääränä Espanjan vedet! Ihania kuvia ja mahtavaa, että viihdyit Raya Diversien kanssa 🙂

• Jep, ihan parasta! Parasta oli kyllä asioida suomeksi, kun on yleensä aina sukeltanut ja käynyt kurssit englanniksi. Oi, Espanja! Meillä saattaa myös olla Espanja suunnitteilla syksylle 🙂

3. Mahtavaa lukea sun reissumuistoista ja sukellusfiilareista! Itsehän menin pinnan alle ensimmäistä kertaa juuri tänä talvena Rayalla kun vanha ystäväni Mikko sai suostuteltua ja rohkaistua. Siitä syntyi aikamoinen opetusvideo ensikertalaisen virheistä. Vielä vaatii editointia, joten julkaistanee syssymmällä 😀 Mainiota nähdä tuttuja naamoja. Raya Diversin meininki on kyllä erinomainen ja oli kunnia päästä Oskarin ja parin muun Divemaster juhliin mukaan. Juhana kävi toisellakin sukelluksella niin, että Tatu oli jo puikoissa ja kehui kovasti. Iso suositus Raya Diversille siis meiltäkin 🙂

4. Raya Diversista on vain hyviä kokemuksia. Ollaan käytetty heidän palvelujaan useaan kertaan. Väliilä sukellukseen, välillä ihan snorklausreissuilla. Vanhempi poika muistaa edelleen kuinka mainiota oli snorklailla oman opettajan kanssa. Ei siis isän tai äidin, joka olisi ollut ihan tylsää…

5. Upean kuuloinen kokemus! Minä en ole koskaan kokeillut sukeltamista, enkä vielä jokin aika sitten oikeastaan halunnutkaan. Snorklaus on ihan hyvin riittänyt. Kai sitä voisi joskus kokeilla – joskaan en ole mitenkään kovin vesipeto, joten katsotaan nyt mikä vuosi tuo kokeilu tapahtuu 😀

6. Tämä on kyllä kaunis saari.. Itse olin Raya Diversin saariretkellä Phuketista käsin, mutta se tietenkin oli juuri sellaiseen aikaan, kun ne kaikki kiinalaiset olivat siellä ja rannalle ei mahtunut laskemaan edes kamojaan. Plus tuli aika paha mieli, kun meidät johdatettiin sellaisen työmaan läpi, jossa köyhemmistä maista tulleet tekivät pitkää päivää todella ikävissä olosuhteissa rakentaakseen uutta majoituskeskusta..Mietitytti kovasti, miltä heistä mahtaa tuntua, kun heitä kuvaavat tursitilaumat ravaavat siinä eestaas joka päivä :(. Ei ollut siis ihan suosikkiretkeni. Ensi kerralla pitäisi viettää enemmän aikaa tuolla saarella. Uskon, että sukellusmaisemat ovat erityisen huikeita. Itse olen vaan niin nössö, että en uskaltaisi sukeltaa :P.

7. Mäkin oon tehnyt sukelluskortin Thaimaassa, tosin Taolla KTD:lla. Mä olen varmaan maailman ainoa ihminen, joka ei jäänyt sukeltamiseen koukkuun.😛 Olihan se siistiä, mutta sen jälkeen ei ole tullut sukelleltua, ja kurssin suorittamisesta on siis jo vuosia aikaa. Vaikuttaa tosin sekin, että poikaystävä ei voi terveydellisten syiden takia sukeltaa ollenkaan. Tästä paikasta on kyllä muodostunut hyvä kuva.

8. Hieno paikka, muutamia kavereitakin tuolla ollut pidempään. Upeita kuvia, pallo- ja kivijalat suosikkina. Enpä tiennyt, että kivijalalle on ymmärrättävistä syistä oma merkki. Mielenkiintoinen juttu kaiken kaikkiaan!

9. Toi Raya Diversin tarina on kyllä huikee! Muistan kuulleeni varsinkin tuon tsunami stoorin aiemminkin jostain dokkarista.. Mä en tiedä uskallanko koskaan sukeltamaan vaikka komeempi puolisko sitä harrastaakin 😀 Saas nähdä, toi vesi ei vaan oo mun juttu ja lähinnä alan kiljumaan pelkästä mureenastakin snorklaillessa :’D